NL / EN
   
 
LIVE FACTORY

Productie Zone

MORFOLOGIELAB
INTERIEURARCHITECTUUR EN MEUBELONTWERPEN
CUTTING THROUGH > THE BODY

Het morfologielab CUTTING THROUGH > THE BODY neemt je mee in een dwarsdoorsnede van het menselijk lichaam. Anatomische tekeningen, celstructuren en moleculaire patronen vormen de basis voor een nieuwe vormentaal die, uitvergroot en gematerialiseerd in gips, klei en textiel tot fascinerende drie dimensionale structuren leidt. Fysieke experimenten in materiaal en techniek worden ingezet als inventieve en onderzoekende ontwerpmethode.

Tutoren: Marie Ilse Bourlanges & Elena Khurtova.

Studenten: Frank Niessen, Danitjsa Vergeer, Lana Costa Soares, Phylicia Kok-Sey-Tjong, Kimberly van Doorn, Louise Rietvink, Roxan Reurslag, Michèle Groenewegen, Román Kienjet, Bert Bouwman, Brinea Costa, Rense Jansen, Marjolein de Groot, Tommy de Moor, Bert Spolders and Ina Louise Schonack.

 

MORFOLOGIELAB
INTERIEURARCHITECTUUR EN MEUBELONTWERPEN
BODY < > BUILDING

In het lab BODY <> BUILDING is de relatie van het menselijk lichaam en haar ruimtelijke context het onderwerp. Zowel het lichaam als de ruimte waarin dat lichaam zich bevindt, worden gekenmerkt door een eigen formele vormentaal. Het onderwerp van studie is een accessoir dat beide vormen met elkaar verbindt en daarmee een fysieke uitdrukking wordt van de tussenruimte. De notie van vorm en afdruk wordt verder verdiept in het productieproces waarin met behulp van gipsen afgietsels mallen worden gemaakt die uiteindelijk vormgeven aan een eindresultaat in gegoten keramiek.

Tutoren: Krijn Christiaansen & Cathelijne Montens.

Studenten: Catherine Reiser, Marlies van Putten, Gabriel Holysz, Kristel ter Steege, Milou Simons, Annemarie Beunen, Jamilla Sungkar, Rozanne Hagendoorn, Mark Flipse, Roel de Nijs and Mateusz Tkaczen.

 

Performance Zone

ARTSCIENCE
DICK RAAIJMAKERS, 1995, OPNIEUW UITGEVOERD DOOR STUDENTEN EN ALUMNI VAN ARTSCIENCE ONDER LEIDING VAN MICHIEL PIJPE, 2013
VOLTA

In 1800 ontwikkelde de Italiaanse natuurkundige Alessandro Volta de eerste elektrische batterij. Deze ‘Zuil van Volta’ bestond uit koperen en zinken platen, gescheiden door een schijfje karton gedrenkt in een zoutoplossing. Anno 2013 laten studenten en alumni van de afdeling ArtScience dit experiment herleven. Op dinsdag 9 april kunnen bezoekers van LIVE FACTORY MAKE MY DAY de performance VOLTA aanschouwen. In VOLTA wordt een ruim anderhalve meter hoge zuil gebouwd, gemaakt van koperen en zinken platen en ruim 2000 kilo vodden die zijn doordrenkt met verdund zuur. Na het aanbrengen van de laatste plaat wordt de stroomkring gesloten en doet deze kolossale batterij een lampje schijnen. In VOLTA wordt het contrast tussen de hoeveelheid werk die verricht moet worden om elektriciteit te produceren en het gemak waarmee wij het vervolgens gebruiken inzichtelijk gemaakt.

www.interfaculty.nl

 

NYNKE KOSTER
INTERIEURARCHITECTUUR EN MEUBELONTWERPEN
SELF-PORTRAIT, 2013

Een serie zelfportretten waarin verschillende gemoedstoestanden worden getoond en vertaald in objecten. Het overgieten van zichzelf met gips lijkt naargeestig maar is een gevoelig zelfonderzoek naar de kwetsbaarheid van het individu. Met deze op het eerste gezicht zelfdestructieve en agressieve daad probeert Nynke Koster haar emoties vast te leggen en om te zetten in materie.

www.nynkekoster.com

 

MARTIJN RIGTERS
INTERIEURARCHITECTUUR EN MEUBELONTWERPEN
TECHNOLOGY WITH A HUMAN FACE, 2013

Met zijn performance TECHNOLOGY WITH A HUMAN FACE richt Martijn Rigters zich op het herstellen van de relatie tussen gebruiker en object. Hij doet dit door het productieproces inzichtelijk te maken en het menselijk lichaam als een design tool te gebruiken. Door de menselijke hand uit te rusten met een speciale handschoen voorzien van verschillende materialen, is men in staat het product direct te manipuleren en de vorm van materialen te bepalen. De unieke ervaring door tegelijkertijd toeschouwer, producent en gebruiker van het product te zijn, is het spannende resultaat van deze performance.

www.martijnrigters.com

 

MAARTEN SCHENKEVELD
INTERIEURARCHITECTUUR EN MEUBELONTWERPEN
WITHIN BOUNDARIES, 2013

In zijn performance WITHIN BOUNDARIES schotelt Maarten Schenkeveld de bezoeker een geënsceneerde en procesmatige variant voor van zijn designcollectie ONE PIECE A DAY. Speciaal voor de LIVE FACTORY ontwierp Maarten Schenkeveld een proces waarbij de restricties vast staan en is het de keuze van de maker welke gebruikt worden. Dit is verschillend van zijn ONE PIECE A DAY waarbij hij elke keer juist de techniek gebruikt om het materiaal op een andere manier te sturen. Met WITHIN BOUNDARIES ontwikkelt Schenkeveld opnieuw een beeldentaal waarin ontwerper, materiaal en de vooraf opgelegde restricties een intrigerende driehoeksverhouding aangaan.

www.maartenschenkeveld.nl

 

NIKKIE WESTER
TEXTIEL & MODE
MAYPOLE, 2013

Met de performance MAYPOLE geeft Nikkie Wester een vrije vertaling op de traditionele Meipaaldans. De Meipaaldans is een folkloristische dans bekend in Noord Europa. Dit paringsritueel wordt gehouden als de lente begint om de vruchtbaarheid van het land te vieren. In het levend weefgetouw MAYPOLE is de mens de machine. Aan de hand van een vastgestelde choreografie dansen deelnemers de meidans met kleurrijke linten. De sporen van de dans worden vastgelegd in een gipsen mal, bestaande uit een mannelijke binnenmal en een vrouwelijke buitenmal. Iedere dans zorgt op deze manier voor een nieuw, uniek resultaat. In de LIVE FACTORY worden dagelijks met een weefmachine en een breiwinde volgens dezelfde techniek producten ontwikkeld.

www.nikkiewester.com

 

TIJDSCHEMA PERFORMANCES

Binnenkort...

 

 

Expositie Zone

BRINEA COSTA
INTERIEURARCHITECTUUR EN MEUBELONTWERPEN
MEMORY CARRIERS, 2013

De symboliek van geur is het uitgangspunt van dit subtiele werk van Brinea Costa. Geuren zijn dragers van herinneringen. Het verwerken van een geur in een draagbaar object houdt de herinnering levend. Sandalwood, natural resin and old books herinneren Costa aan haar thuisland Brazilië. Zij probeert ver van huis deze geuren te vangen in een sieraad om zo de heimwee tegen te gaan.

brineacosta.wix.com/portfolio

 

MARJOLEIN DE GROOT
INTERIEURARCHITECTUUR EN MEUBELONTWERPEN
WEAR AND TEAR, 2013

De WEAR AND TEAR armband staat symbool voor het dichtbij dragen van een overledene. Het slijtende materiaal kan geïnterpreteerd worden als de verschillende rouwstadia waarin een nabestaande zich bevindt. Marjolein de Groot onderzoekt met WEAR AND TEAR hoe het slijtageproces van natuurlijk materiaal invloed heeft op de draagbaarheid van een sieraad. Zal het slijtageproces ooit voltooid zijn, de armband breken en de overledene worden losgelaten? Het werk WEAR AND TEAR is een ultiem work in progress waarmee De Groot dit begrip oprekt tot levensgrote proporties.

www.madebymarjolein.com

 

LORRAINE HAYE
INTERIEURARCHITECTUUR EN MEUBELONTWERPEN
VISIBLE, 2010

Uitgangspunt van VISIBLE van Lorraine Haye is de uitspraak 'de wereld is zichtbaar en onzichtbaar tegelijk' van de Franse filosoof Maurice Merleau-Ponty. VISIBLE wordt gekenmerkt door een samenspel van kleuren en licht. De primaire kleuren, blauw, rood en geel worden door middel van spiegel- en daglicht met elkaar vermengd waardoor het gehele kleurenspectrum zichtbaar is. Tegelijkertijd wordt de toeschouwer geconfronteerd met een afspiegeling van zichzelf en van zijn omgeving. Is dat wat wij waarnemen de realiteit of slechts een afspiegeling daarvan?

www.lorrainehaye.com

 

NYNKE KOSTER
INTERIEURARCHITECTUUR EN MEUBELONTWERPEN
TAPETTO DEL PARADISO, 2013

In 1921 kocht de toenmalige directeur van de Koninklijke Academie Beeldende Kunsten een kopie van de wereldberoemde ‘Porta del Paradiso’ deuren van Lorenzo Ghiberti (1378-1455). Deze gipsen deuren vormen het uitgangspunt van een onderdeel van de afstudeercollectie van Nynke Koster. In samenwerking met Oscar Paanen worden deze deuren afgedrukt. Binnen de collectie, die nog in ontwikkeling is, maakt Koster afdrukken van verschillende voorwerpen die zij vervolgens verwerkt in objecten. In LIVE FACTORY MAKE MY DAY is een deel van een vloerkleed te zien. Het is een negatief van het achtste paneel van de deuren, De val van Jericho. Het zachte kleed is het resultaat van een uitvoerig reproductieproces. Na het in de was zetten van de Ghiberti panelen, heeft Koster een rubberen mal gemaakt om deze vervolgens af te gieten en in te schuimen. In dit work in progress toont Koster de hedendaagse relevantie van een kunsthistorisch paneel en geeft ze een geheel eigen interpretatie aan het oorspronkelijke object.

www.nynkekoster.com

www.paradijspoorten.nl

 

ANNE KRANENBORG
INTERIEURARCHITECTUUR EN MEUBELONTWERPEN
FRAGMENTURES, 2013

In Kranenborg’s werk bepaalt de vergankelijkheid van het materiaal de eindigheid van het product. Pas als de ketting op verschillende plekken breekt, wordt het een uniek en draagbaar object. Ook het kleed heeft een ingreep nodig; het breekt wanneer een bezoeker erover heen loopt. De sensaties die deze interventies oproepen, tonen de maakbaarheid van de verschillende objecten. Waar normaal dit proces als onwenselijk gezien wordt, is dit in het werk van Kranenborg juist het vormende element wat ervoor zorgt dat de collectie zijn eigen identiteit krijgt.

www.annekranenborg.com

 

CATHERINE REISER
INTERIEURARCHITECTUUR EN MEUBELONTWERPEN
CELEBRATE THE DECEASED, 2013

Het onderzoek van Reiser is een hedendaagse vertaling van een eeuwenoud Zuid Amerikaans cultureel verschijnsel; het vieren van de doden tijdens het ‘Dia de los Muertos’ festival, waarin traditie, cultuur en ambachtelijkheid samenkomen. Reiser maakt hedendaagse urnen met behulp van een CNC laser cut machine met een zuiver precieze urn als resultaat. Tijdens het maakproces zijn haar handmatige interventies van grote invloed op het uiteindelijke ontwerp. Keuzes in materiaal, temperatuur en glazuur beïnvloeden het uiteindelijke object. De imperfecties die hierdoor ontstaan maken de oorspronkelijk perfect gegoten urnen tot fascinerende en zeer persoonlijke objecten. De tentoongestelde objecten tonen de verschillende onderzoeksstadia van het werkproces.

www.catherinereiser.com

 

LOUISE RIETVINK 
INTERIEURARCHITECTUUR EN MEUBELONTWERPEN
LINES, 2013

Rimpels en levenslijnen zijn voor ieder individu uniek, maar trots is een mens zelden op zijn rimpels. Botox klinieken hebben geen moeite met het vinden van klandizie en worden steeds laagdrempeliger. Met haar werk wil Rietvink mensen confronteren met de schoonheid en uniciteit van rimpels. De simpele, maar esthetische handschoenen laten zien hoe deze lijnen ontstaan door beweging en daardoor dus niet te controleren zijn.

www.cargocollective.com/louiserietvink

 

SMART REPLICA’S

MAAIKE ROOZENBURG MET ALYAR AYNETCHI, DONNA VAN WEST, RENI VAN DER GRAGT, SANNE KLOPPENBURG

GRAFISCH ONTWERPEN

WOODEN SHIPS, 2012
…CUPS, 2012
DE ZEVEN, 2012

SMART REPLICA'S zijn replica’s van historisch gebruiksgoed die zijn gemaakt middels een combinatie van 3D-scan- en printtechnieken en ambachtelijke, traditionele technieken. Op deze manier worden museale stukken opnieuw tot dagelijks gebruiksgoed gemaakt. Met augmented reality technieken worden de smart replica’s verrijkt met verhalen over de geschiedenis van deze objecten. Met een smartphone kunnen de replica’s uitgelezen worden. Hiermee komt het historische object met haar geschiedenis terug op de keukentafel. SMART REPLICA'S is een project op het snijvlak van erfgoed, design en techniek.

Studenten Grafisch Ontwerpen werken in dit project samen met Studio Maaike Rozenburg, Museum Boijmans van Beuningen Rotterdam en de Technische Universiteit Delft. Dit project wordt begeleid door Gert Dumbar, Grafisch Ontwerpen en Yolande Kolstee, AR LAB.

Project gesponsord door Mareco Prototyping.

www.maaikeroozenbrug.nl

www.arlab.nl

Wooden Ships

De Zeven

 

 

MAARTEN SCHENKEVELD
INTERIEURARCHITECTUUR EN MEUBELONTWERPEN
ONE PIECE A DAY, 2012

Eén dag, één idee, één object. Dit is het uitgangspunt van de intrigerende collectie ONE PIECE A DAY van ontwerper Maarten Schenkeveld. Voor zijn afstuderen ontwikkelde Schenkeveld elke 24-uur een nieuw object, variërend van servies tot stoelen en tafels. Schenkeveld is gefascineerd door flexibele vormgeving: een vormgeving waarbij hij als ontwerper gebruikmaakt van de eigenschappen van zijn gekozen materiaal. Middels een zelfontwikkelde matrix, waarin drie bewerkingstechnieken – opblazen, ophangen en opspannen – op systematische wijze worden gecombineerd met drie materialen – beton, gips en polyester – stuurt hij het materiaal en neemt hij tegelijkertijd de vrijheid om zijn eigen weg te zoeken. Tezamen visualiseren de objecten een intensief, fascinerend en leerzaam proces, waarin vernieuwing en experiment centraal staan.

www.maartenschenkeveld.nl

 

NIKKIE WESTER
TEXTIEL & MODE
STOSSEN, 2012

De textielcollectie STOSSEN van modeontwerper (textielontwerper) Nikkie Wester is een moderne vertaling van textiel uit de Hollandse streekdrachten. Het bestaat uit 24 onderdelen die zijn te rangschikken tot verschillende kappen en mutsen, in functie variërend van rouwdracht tot feestdracht. De collectie vindt haar oorsprong in een onderzoek van de ontwerper naar Hollandse identiteit. Deze zoektocht heeft Wester niet alleen langs verschillende Nederlandse streekdrachten geleid, maar ook dieper haar familiegeschiedenis in. Het veelzijdige maakproces is begonnen bij de tekentafel en het weefgetouw. Vervolgens zijn de stoffen in samenwerking met het TextielMuseum Tilburg geweven. Hierna zijn de stoffen nog nabewerkt met verschillende technieken, zoals stikken, borduren en breien.

www.nikkiewester.com


 
 
 
     
De presentatie van de Koninklijke Academie Beeldende Kunsten, Den Haag wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Gemeente Den Haag, Creatieve Stad Den Haag en de Europese Unie.